Skal din hund neutraliseres?

Kastration og sterilisation af hund

Hvad er kastration?

Kastration af hund er en operation, hvor dyrlægen fjerner testiklerne hos hanhunden. Det betyder, at din hund ikke danner sædceller og ikke producerer det hanlige kønshormon testosteron. Den kan derfor ikke parre sig.

Hvorfor skal min hund kastreres?

En stor del af en hanhunds adfærd er særdeles uhensigtsmæssig, hvis den skal leve som familiehund. Han må hverken parre løbske tævehunde, møbler, børn eller gæster. Han må ikke strejfe efter tævehunde i løbetid, selvom hans instinkter fortæller ham at han skal gøre det. Hans naturlige behov for at dominere andre hanhunde får heller ikke lov til at komme til udtryk.

Fordele ved kastration:

• Det nedsætter adfærdsproblemer i form af strejfen, visse former for aggression og uhensigtsmæssig strinten.
  • Risikoen for sygdomme som testikelkræft og visse sygdomme i blærehalskirtlen nedsættes.
  • Det er muligt at træne med hunden, selvom der er tæver i nærheden.
  • Kastrerede hunde har ofte lettere ved at omgås andre hunde

Bivirkninger ved kastration:

• Kastrerede hanhunde har lettere nedsat stofskifte og skal derfor fodres derefter. Hundens basalstofskifte nedsættes med 20 % og en tilsvarende nedsættelse af foderet er derfor passende, eller man kan fodre med et kalorielet foder.
  • Kastrerede hanhunde inden 1-årsalderen har en 2-4 gange risiko for udvikling af knoglecancer, især Rottweilere og andre store hunderacer.
  • Risikoen for nedsat stofskifte tredobles.
  • Din hund skal gennemgå en operation under fuld bedøvelse, men for en sund og rask hund er det ikke et problem. Hunden bliver bedøvet og smertedækket, så den ikke oplever væsentlig ubehag i forbindelse med en operation.

Er der andre grunde til kastration?

Nogle hanhundes testikler udvikler sig ikke normalt, men bliver siddende i bughulen eller lyskekanalen. Det kaldes kryptorkisme og er en arvelig betinget tilstand. Det kan være enkeltsidig eller dobbeltsidig. Begge tilstande medfører øget risiko for testikelkræft og for drejning af testiklen, hvilket er en meget smertefuld tilstand. Disse hunde bør derfor kastreres dels for hundens egen skyld og dels for at forhindre avl af kryptorkide hunde.

Hvornår skal min hund kastreres?

Hanhunden er kønsmoden i 6-10 måneders alderen afhængig af race. Hvis man ikke har væsentlige adfærdsmæssige problemer med sin hanhund, anbefaler vi kastration efter 1-årsalderen, dette gælder især de store hunderacer.

Hvordan foregår operationen?

Hunden indlægges om morgenen og kommer hjem samme eftermiddag. Hunden bedøves inden operationen og smertedækkes under og efter indgrebet. Testiklerne fjernet ved et 2-4 cm´s snit gennem huden, og efter 10 dage kan stingene fjernes.

Sterilisation af hund

Hvad er sterilisation?

Sterilisation af hund er en operation, hvor dyrlægen fjerner både æggestokke og livmoder hos tævehunden. Det betyder, at din hund ikke kommer i løbetid, og at den ikke kan få hvalpe.

Hvordan foregår min hunds løbetid?

De fleste tæver er i løbetid cirka hver 7. måned. Tævens første løbetid/brunst optræder, når tæven er 6-12 måneder. De enkelte løbetidsperioder begynder med en forbrunst, der varer cirka 9 dage, hvor der ses hævelse af de ydre kønsorganer, blodigt udflåd og tiltrækning men afvisning af hanhunde. Forbrunsten går over i selve brunsten, der også varer ca. 9 dage. I denne periode er tæven parringsvillig, og flådet ændrer karakter til at være mere strågult. Brunsten afløses af efterbrunsten på cirka 2 måneder, hvor tæven atter bliver rolig og æggestokkenes aktivitet nedsættes. Derefter ses i hvileperiode på 3 måneder, indtil den nye løbetid begynder. Tævens brunstcyklus fortsætter hele livet.

Hvorfor skal mit hund steriliseres?

Du kan vælge at få din hund steriliseret, hvis du vil undgå at den kommer i løbetid, får hvalpe eller bliver falsk gravid. Samtidig bliver alvorlige sygdomme forebygget eller undgået. Alle tævehunde der ikke skal bruges til avl eller udstilling, vil have fordel af at blive steriliseret. Steriliserede tævehunde lever længere, er sundere og har bedre livskvalitet end ikke-steriliserede tæver

Fordele ved sterilisation:

• Det forhindrer sygdomme i æggestokke og livmoder som f.eks. kræft i æggestokkene og livmoderbetændelse, hvor sidstnævnte rammer mange ældre tævehunde.
  • Alle tævehunde har ca. 25 % risiko for at udvikle kræft i mælkekirtlerne i løbet af deres levetid. Denne risiko nedsættes til under 1%, hvis tæven steriliseres inden 1. løbetid og til 8%, hvis tæven steriliseres inden 2. løbetid.
  • Kræft i mælkekirtlerne er den mest almindelige kræftform hos tævehunde og 50-60% af dem er ondartede.
  • Tæven skal ikke gennemgå løbetider, hvor de risikerer uønskede parringer.
  • Tæven bliver ikke falsk gravid, som er en tilstand et par måneder efter løbetid, hvor tæven tror, den skal have hvalpe. Den bliver urolig og rastløst, har nedsat appetit, bygger evt. rede og får mælk i mælkekirtler. Denne adfærdsændring kan være til stor gene for ejer.
  • Tæven skal ikke forvises til bryggers eller lignende og gå med løbetidsbind, som mange tæver finder ubehageligt.
  • Sterilisation er billigere i længden sammenlignet med p-sprøjter.

Bivirkninger ved sterilisation:

• Steriliserede hunde har lettere nedsat stofskifte og skal derfor fodres derefter. Hundens basalstofskifte nedsættes med 20 % og en tilsvarende nedsættelse af foderet er derfor passende, eller man kan fodre med et kalorielet foder.
  • Steriliserede hunde inden 1-års alderen har en 2-3 gange øget risiko for udvikling af knoglecancer, især Rottweilere og andre store hunderacer.
  • Risikoen for nedsat stofskifte tredobles.
  • Tæver med lang eller krøllet pels f.eks. kleiner münsterländer, golden retriever, langhåret gravhund kan få pelsforandringer i form af mere kruset pels med mere underpels.
  • Tæver steriliseret inden 1. løbetid har en forøget risiko for at udvikle inkontinens, ses især hos boxer, dobermann, old english sheepdog og welsh springer spaniel, hvilket betyder, at de ikke kan holde på urinen, når de sover eller rejser sig op. Dette problem kan afhjælpes med medicin.
  • Din hund skal gennemgå en operation under fuld bedøvelse, men en sund og rask hund tåler langt bedre en operation sammenlignet med en ældre hund, der har livmoderbetændelse eller udviklet kræft i mælkekirtlerne. Hunden bliver bedøvet og smertedækket, så den ikke oplever væsentlig ubehag i forbindelse med en operation.

Der er altså fordele og ulemper ved at få din hund steriliseret. Fordelene ved at sterilisere opvejer hos de allerfleste hunderacer ulemperne, men det er bedst at vente med at få din hund steriliseret mellem 1. og 2. løbetid, da man således stadig har fordelene ved at reducere risikoen for pyometra og kræft i mælkekirtlerne, og samtidig undgår den forøgede risiko for knoglekræft og inkontinens.

Er der alternativer til sterilisation?

Man kan også anvende p-sprøjter, det vil sige hormonbehandling, til tæver for at undgå løbetid og drægtighed. Behandling begynder med at dyrlægen undersøger hunden for at sikre sig, at hunden befinder sig på det rigtige tidspunkt i cyklus. Efter første behandling skal behandlingen gentages efter henholdsvis 3 og 4 måneder og derefter med 5 måneders intervaller.

Ulemper ved p-sprøjter sammenlignet med sterilisation:

• P-sprøjter øger risikoen for udvikling af kræft i mælkekirtlerne.
  • P-sprøjter øger risikoen for forandringer i livmoderen.
  • P-sprøjter er sammenlignet med sterilisation en dyrene løsning på sigt og kræver hyppige dyrlægebesøg.

Fordele ved p-sprøjte:

• Du har mulighed for at afbryde behandlingen, hvis du ønsker din hund skal have hvalpe på et senere tidspunkt.

Hvornår skal min hund steriliseres?

Det er mest hensigtsmæssigt at få din hund steriliseret mellem 1. og 2. løbetid, da risikoen for kræft i mælkekirtlerne nedsættes, men samtidig undgår man den forøgede risiko for inkontinens og den forøgede risiko for knoglekræft. Sterilisation kan dog foretages uanset hundens alder, mest optimalt 3 måneder efter sidste løbetid. Efter 4. løbetid har sterilisation ikke længere nogen forebyggende effekt mod kræft i mælkekirtlerne.

Hvordan foregår operationen?

Hunden indlægges om morgenen og kommer hjem samme eftermiddag. Hunden bedøves inden operationen og smertedækkes under og efter indgrebet. Æggestokkene og livmoderen fjernes ved et snit i bugvæggen på 6-12 cm. Der skal gå 10-12 dage, inden stingene kan fjernes og før der kan motioneres på normal vis. I den mellemliggende periode skal hunden have krave på og luftes i snor.